tirsdag 29. januar 2013

i fyr og flamme

          Jeg har stadig vekk problemer med å få fyr i ovnen, til og med med opptenningsbrikketer.

Jeg hadde lagt merke til hva en veninne av meg gjorde når hun fyrte opp....det flammet opp med en gang...så enkelt!

Har prøvd det ut i vinter og nå vil jeg dele dette geniale trikset med dere :-)
Det som er viktig er en boks som egner seg til formålet....jeg har en blikkboks med lokk.


dette var en gammel bulkete boks, men den passet.
den fikk maling, sjablong og litt pynt....ble så sjarmerende!


jeg fyller opp boksen men sagspon og tilsetter 1 flaske med tennveske, så alt blir gjennom bløtt.
den er klar til bruk!


jeg bruker et par sånne skjeer med spon rett oppå veden og tenn.


veden ligger i en zinkbalje
rommer mye og det blir ikke noe bøss rundt.....for det blir det med vedfyring.

Har kommet utrolig mye snø i løpet av natten og enda skal det komme mer...jeg som var klar for grønt gress ;-)

klem tone







10 kommentarer:

  1. Smart :)

    Ha en flott dag!


    Klem

    SvarSlett
  2. Så lurt !!!
    Herlig boks .
    Her PØS regner det…
    Får finne på noe inne .
    Ha en toppers dag :)

    SvarSlett
  3. Så lur ide,hihi her er 12 åringen flinkere enn meg å tenne opp,eg er håplaus:)
    Boksen var kjempefine!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  4. Vi har og brukt spon med tennveske før.
    Men nå går det greit med avis og småved.
    Har litt med ovnen å gjøre tror jeg.
    Flott med sinkbalje til veden. Er så lei av alt det
    bøsse som blir etter vedbæringen.
    Er også kjempelei av all snøen.
    Men en bor vel på feil sted.

    SvarSlett
  5. Smart!!
    Hos oss går det ganske greit å fyre i med tenn opp greier. Til og med 9 åringen greier det, så jeg slipper :)
    Klem

    SvarSlett
  6. Er så redd for brann jeg da- så det ække fali da? :) jeg bruker bark jeg og 2 tennbriketter. Posene er egentlig bedre enn brikketene mener jeg da.

    Men dekorativt og smart- ja :)

    God kveld klem Monica

    SvarSlett
  7. Så smart :))
    Eg har dessverre ikkje ovn :(
    Men skal ha det i minne om eg skulle få det eingang, i ein anna bolig :)
    Klem til deg!

    SvarSlett
  8. Det er irriterende å ikke få fyr! Dette virker nok, ja. Så fint det var med en sinkbalje til veden;)

    SvarSlett
  9. Dette pleier vi gjøre på hytta, men av en eller merkelig grunn kommer jeg ikke på det her hjemme... haha... Jaja, av og til fungerer ikke hjernen like godt på hjemmebane. Flott boks du har pyntet!
    Titti-klem!

    SvarSlett
  10. Dette var kjempelurt!! ;) Takk for tips! ;)

    SvarSlett