lørdag 5. januar 2013

himmelsk sjokoladekake

hadde ikke tenkt å lage en sånn lekkerbisken av en kake nå så tidlig inn i det nye året, men jeg så en kake i går på en facebook side: TIPS & INSPIRASJON TIL HJEMMET

Ble så inspirert og måtte bare prøve!


oppskriften hadde jeg ikke, men jeg lagde min egen vri.
og jeg kan si at den var HIMMELSK!!!

Gi meg beskjed om dere ønsker oppskriften ( min egen) 

klem tone

siden jeg fikk forespørsmål om oppskriften, legger jeg den til her:
sjokoladekaken: 
1 dl smeltet smør
2 egg
1 dl sukker 
smelt smøret og tilsett sukker og egg
saft av en appelsin

1,5 dl hvetemel 
4 ss kakao
1 ss vaniljesukker
1 ks salt
1 ts bakepulver
bland det tørre med det våte og rør
( dette er en kladde kake ...litt rå inni)

jeg stekte 2 bunner i en rund form ( ikke så stor form)
stekes på 180 g i ca. 15 min

bunnen på kaken ble dynket med kirsebærkompott
og kremen ble laget av like deler kremfløte( vispet) og rømme
legg den andre bunnen oppå
smelt en sjokoladeplate og hell over toppen...og litt rømmekrem
pynt med bær: bringebær, blåbær, bjørnebær ...og det man ønsker :-)

lykketil!

10 kommentarer:

  1. Det så godt ut :) Oppskrift ja takk.
    bkfoss@frisurf.no

    Godt nyttår og takk for titten i din fine blogg.

    SvarSlett
  2. DEILIG DEN DA.... LEKKER.
    KOMMER GJERNE OG TAR EN BIT
    *SMILER*
    FIN KVELD TIL DEG.
    KLEM KLEM

    SvarSlett
  3. Søtt, fett og sikkert kjempegodt. Ser veldig fristende ut.
    Må nok prøve meg på den en dag jeg skal lage noe godt.
    Kanskje i morgen? Har noe krem som skulle vært brukt opp.
    Ha en herlig lørdagskveld :)

    SvarSlett
  4. Som du kan friste :) å jeg som likom skal være flink frem til 13 mars for da er det den første bursdagen (handymannen). Hm... har kopiert og limt og lagret under kaker. Så detblir nok en lørdagskveld med det første altså. Den ser helt nydelig ut :)

    Nam nam :)

    God kveld

    Klem Monica

    SvarSlett
  5. Årh...du altså!!:)
    Alltid noe godt her hos deg!!!
    ;)Du er så flink Tonemor!:)Hadde vært noe å vært naboen din ja:)
    Håper du koser deg masse!:)Mange gode klemmer:):)

    SvarSlett
  6. Og sååå fin ny header!:):)

    SvarSlett
  7. Den såg bare så god ut,hadde ønskt eg var flinkere til å lage kaker,skjer veldig sjelden her i huset!
    Fin lørdagskveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  8. WAW DU ER SUPER FLINK
    SÅG KNALLGOD UT
    NYT SØNDAGEN
    KLEM ELI:))

    SvarSlett
  9. åå det sågodt ut!
    Fikk lyst til og bake:)
    Så nydelig header du har laget!
    Ha en fin søndag.
    vi snakkes, både her og på insta, hehe:)
    klem lille meg

    SvarSlett
  10. Mmmmm....fristende! Jeg spiser lavkarbo og må nok holde meg borte fra denslags.

    SvarSlett