onsdag 18. september 2013

for første gang...

....skal jeg prøve å overvintre pelagoniane mine.
Jeg har mine tvil om jeg får det til, men man kan ikke vite om man ikke prøver.

jeg flyttet dem under tak , da dem ikke er så glad i å få for mye vann på seg .....har vært så fint vær i sommer og dem har vokst seg flotte, og jeg ville prøve å holde dem fine så lenge som mulig, så jeg satte dem i vinduskarmen på inngangspartiet.


vet ikke når jeg må klippe dem ned å sette dem i boden....gradene kryper nedover og der dem står er det ikke noe varme.

noen av dere som også gjør det og kan gi meg tips?

klem tone







12 kommentarer:

  1. Så flotte de var, håper du lykkes!
    Jeg har aldri forsøkt, tenker jeg ikke har grønne nok fingre til det, så noen gode råd kan jeg ikke gi...
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. I fjor var første gang jeg overvintret mine. Jeg lot dem stå inne til dem ikke var så fine lengre. Så flyttet jeg dem på et soverom der det var mørkt og passe kjølig. Dem fikk en liten skvett vann i ny og ne. Gjør ingenting om dem tørker litt. Jeg satt bort 4 og det var 3 som det kom skudd på. Og dem som overlevde - DET var ikke min ære :-). Dem fikk altfor lite vann så egentlig burde alle være døde :-) Lykke til!

    SvarSlett
  3. Har ikke prøvd selv, men min gamle mormor pleide å klippe de helt ned så bare noen cm av stilken(e) sto igjen. Hun satte de rett ned i sin jordkjeller. Tror ikke hun vannet eller noe på vinteren. De holdt seg litt fuktige i kjellerluften der. Hun hadde megafine pelargonier hvert år.
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
  4. Så fine de var!!
    Jeg hadde de i vinduskarmen en vinter men de ble så høye at jeg måtte klippe de ned:)
    Det er ikke så vanskelig å få de til å overvintre med å sette de i et litt mørkt og litt kjølig rom. Klipp de ned litt og det er ikke mye vann de trenger heller. Til våren skal de fram i lyset og det er så gøy å se når de begynner å livne til igjen:) Lykke til dette vil gå kjempefint!!
    Klem fra Reidunn

    SvarSlett
  5. Dette får du til,du har jo fått de grønne fingrene i sommer,hihi
    Jeg klare å overvintre dem for første gang i vinter,men synes de kom med blomster litt sent.Det kan jo ha med når jeg tok de frem kanskje?
    Koselig bilde forresten ♥

    Klem fra meg

    SvarSlett
  6. Hei sweety!
    Å så koselig bilde......i år skal jeg også prøve meg.....har bare 2 stykker nå,men de er store.
    I fjor var jeg akkurat for sein å ta de inn fra lysthuset.
    Tvi,tvi.....

    Ha en herlig dag da!

    Klemmer fra moi:)

    SvarSlett
  7. Ev veldig flotte der de står. Jeg ville nok latt de stå
    der til frosten kom og så satt de et frostfritt sted.
    Jeg klippet noen ned og satte i kjelleren og etpar
    klippet jeg bare ned og satt i vinduet i den kaldeste stua.
    Det var de i stua som overlevde vinteren. Men de ble
    lange og måtte klippes godt ned før jeg satte de ut i vår.
    Lykke til :)

    SvarSlett
  8. HEI PÅ DEG SKJØNNE TONEROSE:)
    PLEIER Å TA VARE PÅ DEI JEG OGSÅ
    NOEN GANGER LYKKES JEG...
    ER SIKKER PÅ DU FÅR DET TIL
    NYT DAGEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  9. De store og de som er skrantne klipper jeg ned og setter ved vinduet i kjelleren. Så får de sparsomt med vann igjennom vinteren. Kan gå noen uker i mellom hver vanning- har ikke vært så flink der, men de har overlevd :) De minste og som kan stå inne tar jeg inn til de eventuelt ikke er pene lenger og da får de turen ned også :)

    Lykke til med overvintringen - har du ikke kjeller så har du kanskje garasje? :)

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett
  10. Jeg krysser finga for at de overlever :)
    Og takk for tipset ang loppis i helgen, det viste jeg ikke! Jeg skal jo selvsagt dit. :)

    SvarSlett
  11. Hei hei. Dette klarer du :-) Pass bare på at de står frostfritt i vinter. En kald kjeller eller et kaldt soverom er fint. Jeg pleier ikke å klippe ned mine og har overvintret de i et kaldt rom. Jeg har bare plukket av blader etter hvert som de har visnet og vannet de sånn av og til. Grunnen til at jeg ikke klipper de ned er at jeg da kan ta stiklinger av dem tidlig om våren og lage flere planter, og det er veldig gøy og slett ikke vanskelig. Morplanta klipper jeg da ned etter at jeg har tatt stiklinger. Lykke til uansett hvordan du gjør det. Skikkelig fine de du har forresten.

    SvarSlett
  12. Herlig, har lest alle kommentarene og nå satt mine fire de Ingrid i kjelleren, så er det bare å håpe:) klem

    SvarSlett